Mijn Gezond Advies
Volg ons op Facebook en Twitter

5 REDENEN WAAROM JE NIET AFVALT:

1. Te weinig eten
Ben je veel minder gaan eten? Wie ineens erg weinig gaat eten, zet zijn lichaam in de 'spaarstand'. Op korte termijn verlies je er gewicht door, maar je lichaam wordt erg zuinig met de beschikbare energie. Ga je daarna weer gewoon eten dan kom je meteen flink aan. Zo ontstaat het bekende jojo-effect. De kans dat je uiteindelijk meer weegt dan toen je begon met afvallen is groot. Afvallen is een kwestie van blijven eten, maar wel op een slimme en gezonde manier.

2. Te weinig drinken
Er zijn mensen die denken dat het drinken van een paar liter water per dag bijdraagt aan snel afvallen. Maar dat is een fabel. Natuurlijk moet je wel voldoende drinken. Sommige mensen verwarren een hongergevoel met dorst. Door voldoende te drinken heb je een 'voller' gevoel en zal je minder snel naar een snack of tussendoortje grijpen. Het is natuurlijk wel van belang om water of thee te drinken in plaats van calorierijke dranken als frisdrank, wijn of bier.

3. Te weinig nachtrust
Verschillende wetenschappelijke onderzoeken hebben het laten zien: te weinig slaap en onrustige nachten leveren indirect een bijdrage aan gewichtstoename. Een slaaptekort verstoort de hormonen die betrokken zijn bij de stofwisseling, met als resultaat dat je overdag meer trek hebt.

4. Te weinig vet
Veel mensen die proberen af te vallen, stoppen met het nemen van vet. Maar een mager dieet waaruit alle vetten zijn verdwenen is niet gezond. Je lichaam heeft goede vetten juist nodig om er bepaalde vitaminen en hormonen van te kunnen maken. Verzadigde vetten, oftewel de 'slechte' vetten uit bijvoorbeeld koekjes, kun je missen, maar goede onverzadigde vetten uit vis, avocado's en noten helpen je om gezond te blijven.

5. Te weinig bewegen
Hoe meer je beweegt, hoe beter. Dat dagelijks sporten helpt bij het afvallen, is geen nieuws. Zelfs een half uur wandelen is al heel goed. Als je begint met sporten, word je vaak eerst wat zwaarder. Spierweefsel is namelijk zwaarder dan vet. Focus je daarom niet te veel op de weegschaal en je gewicht, maar meet je middelomtrek en buikomvang. Het kan maar zo dat je smaller wordt, terwijl je hetzelfde of meer weegt.

Meer tips...lees hier verder.

Leave a Comment: