Mijn Gezond Advies
Volg ons op Facebook en Twitter

Calorieën

Calorieën: iedereen kent ze, en velen tellen ze. Maar wat is dat nu eigenlijk, een calorie?

Kort gezegd: een calorie is een bepaalde hoeveelheid energie. Omdat die hoeveelheid op zich erg weinig is, wordt in de praktijk vaak gepraat over de kilocalorie, afgekort als kcal. Die staat gelijk aan 1000 calorieën.

Calorieën vind je in voeding. We hebben ze nodig om te kunnen functioneren de hele dag door verbruiken we energie om te werken, te bewegen, te leven. Die energie halen we uit de calorieën. Gemiddeld gesproken heeft een man een dagelijkse energiebehoefte van 2.500 kilocalorieën, en een vrouw 2.100 kilocalorieën.

Negatieve calorie balans

Het is pas wanneer je deze waarden gaat overschrijden, dat calorieën hun negatieve betekenis krijgen. Want alle calorieën die je niet verbruikt, worden omgezet in lichaamsvet en zorgen ervoor dat je aankomt. Vandaar tellen veel mensen de calorieën in hun voeding. Diëten gebaseerd op de zogenaamde puntenmethode - waarbij iedere voedingsstof een aantal punten krijgt en je een dagelijks totaal aantal punten niet mag overschrijden - doen eigenlijk niks anders dan calorieën tellen.

Negatieve calorieën?

Over calorieën doen soms de gekste verhalen de ronde, met de fabel van de 'negatieve calorieën' als meest hardnekkige. Die zegt dat bepaalde voedingswaren een soort calorieën zouden bevatten waarvan je afvalt. Hoe meer je ervan eet, hoe meer je vermagert. Het verbranden van die voeding zou zoveel energie vragen, dat je daarbij meer calorieën verbruikt dan je binnenkrijgt.

Een appel bijvoorbeeld, zou tot 150 procent meer calorieën verbranden dan hij bezit. Gewoon door hem te eten, zou je dus 25 calorieën verbranden. Andere voedingsmiddelen die gelinkt worden aan negatieve calorieën zijn onder meer aardbeien, ananas, bloemkool, broccoli, citroen, knoflook, mandarijnen, radijsjes, sla, spinazie, tomaten en wortelen.

Het klinkt verleidelijk, maar helaas: negatieve calorieën bestaan niet, en dat dieet is dus klinkklare onzin. Voeding bevat calorieën, en als we er daarvan meer verbruiken dan we opnemen, dan verliezen we gewicht. Inderdaad, we verbruiken calorieën door te ademen, te eten, te leven. Maar enkel door te eten, zodanig veel calorieën verbruiken dat je ervan afvalt, kan niet.

Ga je dit zogenaamde dieet strikt volgen, dan wordt het zelfs gevaarlijk. Er zijn verhalen bekend van mensen die haast enkel nog ananas aten, maar van wie de maag na een tijdje ernstig beschadigd leek, door het zuur in die ananas. Sowieso is het geen goed idee om te grote hoeveelheden van hetzelfde te eten, en dat is precies wat zo'n dieet voorschrijft. Je kunt veel beter zorgen voor een gevarieerde voeding, waardoor je alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgt.

Wat wel klopt, is dat de voedingswaren die aangehaald worden gezond zijn. Het gaat haast uitsluitend om fruit en groenten, en het is altijd een goed idee om daar dagelijks voldoende van te eten. Aangevuld met aardappelen, rijst, brood en zuivelproducten zal je op deze manier veel meer bereiken, dan door je te beperken tot bepaalde, zogenaamde negatieve voedingswaren.

Leave a Comment: