Mijn Gezond Advies
Volg ons op Facebook en Twitter
afvallen doen we nu

Afvallen, en nu echt gaan beginnen.

Afvallen is veelal een zaak van jezelf er op instellen en beginnen. Meteen als ik dit schrijf hoor ik een hoop mensen al zeggen "ja, gemakkelijker gezegd dan gedaan" of "ja, beginnen kunnen we allemaal, maar hoe hou ik het vol". Zo zijn er wel een heleboel argumenten te verzinnen die er uiteindelijk toe leiden dat je wel gaat beginnen maar niet met de juiste "mindset". Een van de eerste zaken die je dus in orde moet hebben als je een traject in wil gaan om af te vallen is dus dat je daar de juiste "mindset" voor moet weten te vinden. Aangezien we allemaal unieke mensen zijn, is er niet een universele "mindset" aan te wijzen. Wel kun je een aantal algemene regels toepassen en kijken welke voor jou het beste werken. Lees ook deze tips nog eens, zij zullen je helpen je gedrag te herkennen en hiermee op een juiste manier om te gaan.

Je kunt beginnen door niet met een dieet te beginnen maar met een programma waarbij je gewoon kunt blijven eten maar waar alleen de porties (jouw inname aan calorieën) worden verkleind. Probeer het eens met een kleiner bord en zie hoeveel je al eet als dat kleine bord al vol ligt. Kun je jezelf voorstellen hoeveel je eet als een groter bord vol ligt. 

Een volgende stap is het gaan herkennen van bepaalde patronen in je eetgedrag. Wat je dus eigenlijk gaat doen is je gedrag observeren en kijken wanneer en onder welke omstandigheden je gaat eten. Belangrijk daarbij is natuurlijk te letten op de momenten dat je ongezonde voeding neemt zoals chips, worstjes, chocolade met andere woorden, wanneer je gaat snacken.

​Maak afspraken met jezelf en hou je daaraan. Stel een aantal regels op voor jezelf en hou je daaraan. Probeer daarbij regels te vermijden waarvan je van tevoren weet dat je ze toch niet kunt volhouden (dat werkt demotiverend). Een aantal voorbeelden van zulke regels zijn:

- ik begin de dag met een gezonde maaltijd en probeer daarbij suikers te vermijden.
- ik stop met drinken van frisdranken omdat die zorgen dat ik trek in zoet blijf houden.
- ik drink maximaal twee wijntjes per week.
- ik eet thuis geen koek meer en als ik ergens op bezoek ben neem ik hooguit een koekje (als het echt     heel lekker is).
- ik ga minimaal een half uurtje wandelen per dag.
- ik mag iedere dag een stukje chocolade en probeer dan chocolade te nemen met een hoog cacao         gehalte.
- ik plan mijn maaltijden zoals ontbijt, lunch en avondeten.
- ik koop geen "snacks" meer (wat je niet hebt kun je ook niet eten).

Stel jezelf niet de regel dat je bepaalde zaken niet mag eten; je mag alles eten maar hou wel de gevolgen ervan in de gaten. Probeer als je iets neemt met veel calorieën, te compenseren door wat anders te nemen met weinig calorieën. Zo blijft alles een beetje in balans.

Ineens beginnen met afvallen is natuurlijk ook geen goed plan; jezelf voorafgaand aan het afvallen nog eens lekker tegoed te doen aan allerlei zaken is ook niet zo best. Stel voor jezelf een datum vast, denk alvast na over wat dit voor jou gaat betekenen, welke gevolgen dit heeft voor jou (en eventueel je gezin) en ga dan op een gezonde wijze van start. Stel jezelf een doel dat op een wat kortere termijn  ligt (drie maanden) en streef ernaar jouw nieuw gevonden levensstijl vol te houden.

De weekmenu's van Mijn Gezond Advies kunnen  je op een prima wijze helpen; het is geen dieet dus je hoeft niets vol te houden ook. De samenstelling van de menu's zijn dusdanig dat je bij de juiste keuze gaat afvallen.  

Leave a Comment: